Selecteer een pagina

Onderzoeksbureau Gartner heeft onlangs een onderzoek gedaan naar de markt voor Business Intelligence (BI) oplossingen. De algemene conclusie van het onderzoeksteam luidt dat de markt volwassene vormen begint aan te nemen, en zichzelf aan het uitkristalliseren is. Met behulp van een zogenaamd ‘magisch kwadrant’ heeft Gartner acht marktleiders onderscheiden, waarvan Oracle op dit moment de grootste zou zijn. Het onderzoeksbureau verwacht voor de komende tijd echter ook nog genoeg veranderingen: de focus op gebruiksvriendelijkheid, het gebruik van mobiele apparaten en bredere BI-functionaliteiten zal zich blijven ontwikkelen.

Volgens Gartner heeft de markt voor BI oplossingen geen last van de economische crisis. Dat komt volgens het rapport van het bureau omdat bedrijven sneller willen inspelen op veranderingen, hun zaken efficiënter regelen en wijze beslissingen kunnen nemen. Het inzetten van Business Intelligence en analytics zal zeker voor CIO’s (Chief Information Officers) een van de belangrijkste taken zijn in 2012.

Gartner is er ook achter gekomen dat BI projecten niet alleen worden gestuurd door IT’ers, maar dat het wordt ingezet door een steeds meer gevarieerde groep gebruikers. Het aantal functionaliteiten van oplossingen die worden aangeboden wordt dan ook voor steeds meer doeleinden gebruikt. Volgens Gartner heeft dit invloed op een aantal interne zaken, waarin men enkele trends onderscheidt: er komt een sterkere focus op gebruiksvriendelijkheid, omdat gebruikers een steeds grotere stem krijgen in het al dan niet gebruiken  van een BI platform; een snel inzicht in data is belangrijk, waardoor er ook een sterke focus op in-memory analytics ontstaat; oplossingen moet steeds meer aangepast worden voor gebruik op een mobiel apparaat; het technische aspect van Business Intelligence wordt weer ondergeschikt gemaakt aan het oorspronkelijke doel van de software, namelijk het ondersteunen van beslissingen; het ontstaan van nieuwe gebruiksdoeleinden en contenttypes naast finance, sales en operatie; en het zoeken naar manieren om BI oplossingen minder complex te maken.

Er is in de BI markt een rol weggelegd voor meerdere spelers, zo vindt Gartner. Met de verschillende componenten van integratie, informatielevering en analyse worden meerdere gebruikers bediend. Door de volwassenheid van de markt kon Gartner naar eigen zeggen geen enkel visionair bedrijf onderscheiden, en slechts twee uitdagers, namelijk Tableau en Tibco Software (Spotfire). Toch kan het kwadrant er volgend jaar heel anders uitzien, vanwege de onderscheiden ontwikkelingen in de markt.

Naast Oracle behoren de volgende bedrijven volgens Gartner tot de marktleiders: Microstrategy, Microsoft, Information Builders, Qliktech, SAS, SAP en IBM. Vooral de grotere spelers zouden in analytische oplossingen hebben geïnvesteerd.