Volgens het onderzoeksbureau Gartner breidt de markt voor business intelligence (bi) oplossingen zich steeds meer uit en wordt deze ook steeds beter. De business intelligence oplossingen wordt in het magic quadrant bestuurd door acht leiders, aangevoerd door Oracle. Er vinden nog heel wat veranderingen aangebracht, zoals gebruiksvriendelijkheid, bredere bi-functionaliteiten en het gebruik van mobiele apparatuur blijven zich steeds ontwikkelen.
Ondanks de economische crisis blijft de markt voor business intelligence groeien. Deze groei is te merken in het magic quadrant rapport van onderzoeksbureau Gartner voor bi-platforms. Bedrijven streven er steeds naartoe om beter en efficënter te kunnen inspelen op de markt en beter beslissingen kunnen nemen. Vooral voor Chief information officers (cio’s) is de inzet van business intelligence heel belangrijk voor de komende tijden.
Behalve it’ers zetten steeds meer gebruikers de business intelligence in. Hierdoor neemt het gerbuik van de functionaliteiten van de aangeboden oplossingen steeds meer toe. Dat heeft echter wel invloed op een aantal interne zaken, aldus Gartner. Het bureau kenmerkt zes trends:
- Verschil tussen business gebruikers en it zorgt voor oplossingen; steeds vaker krijgen business gebruikers een vinger in de pap bij het in gebruik nemen van bi-platforms. Hierdoor neemt focus op gebruiksvriendelijkheid toe, terwijl it’ers zich voornamelijk bezighouden met de performance en integratiemogelijkheden.
- Het belang van data discovery neemt continu toe; steeds meer bedrijven zoeken mogelijkheden om data beter te kunnen inzetten. Snel inzicht in data is daarbij belangrijk en dat leidt tot gebruiksgemak en in-memory analytics.
- De toename in het gebruik van mobiele apparatuur verandert bi; uit onderzoek van Gartner blijkt dat binnenkort 33 procent van bi-werkzaamheden via een mobiel apparatuur plaatsvindt. Dat zorgt ervoor dat de oplossingen steeds meer aangepast moeten worden voor smartphones en tablets.
- Meer aandacht op de ondersteuning van beslissingen; voorheen werd de nadruk gelegd op het technische aspect van business intelligence, waardoor bedrijven soms afweken van het doel. Het doel zijnde; het beter onderbouwen van beslissingen. Daar richt men zich voornamelijk.
- Nieuwe gebruiksdoeleinden en content types; hoewel het bij de meeste bi-initiatieven vooral gaat om finance, sales en operatie, zijn er steeds meer andere functiegroepen binnen bedrijven die samenwerken met bi. De oplossingen worden bijvoorbeeld gebruikt voor sociale media, risicomanagement en kwaliteitsmanagement.
- Steeds meer bedrijven willen de complexiteit van bi-initiatieven verminderen; de grootste uitdaging vinden bedrijven vaak de complexiteit van bi-projecten en oplossingen. Er wordt gezocht om, behalve het gebruik, ook de uitvoer minder moeilijk te maken. Daarom wordt er steeds vaker gekeken naar een software-as-a-service (saas) oplossingen.
In deze markt spelen een aantal partijen een belangrijke rol. Bi-oplossingen hebben allemaal componenten van integratie, informatielevering en analyse, aldus Gartner, waarbij meerdere gebruikers bediend worden.