Selecteer een pagina

Fabrikanten investeren in productinnovatie en diensten met toegevoegde waarde om te concurreren en om groei te stimuleren, zo blijkt uit de nieuwste whitepaper van IDC Manufacturing Insights In Pursuit of Operational Excellence: Accelerating Business Change Through Next Generation ERP. In deze whitepaper, gesponsord door Infor, komt naar voren dat het beheersen van kosten in periodes met minder economische groei belangrijk blijft alhoewel op initiatieven die helpen onderscheidend te zijn, minder bespaard dient te worden.De whitepaper, gebaseerd op wereldwijde onderzoeksresultaten [1], toont bovendien aan dat bedrijfsstrategieën die worden gedreven door innovaties momenteel belemmerd worden door inadequate bedrijfsprocessen en IT-systemen. Deze zijn echter cruciaal om de werkmethoden en communicatie te faciliteren die noodzakelijk zijn om nieuwe producten en diensten snel en kosteneffectief te ontwikkelen. Volgens 60 procent van de fabrikanten schiet ERP in het bijzonder tekort in het optimaliseren van de besluitvorming. Bovenaan het verlanglijstje van fabrikanten ten aanzien van verbeterde systemen staan dan ook ERP-functies die op sociale netwerken lijken en zorgen voor actuele, accurate en goed geïnformeerde beslissingen.Overzicht

  • De whitepaper benadrukt dat de meerderheid van de fabrikanten over de hele wereld de groeistrategieën laat balanceren met kostenbesparingen. Hoewel deze balans in het voordeel is van aanhoudende groei in APAC, Rusland, het Midden-Oosten, Amerika en Europa – voornamelijk Duitsland, Italië, Spanje en Frankrijk – leggen zij meer nadruk op het beheersen van kosten. Dit is wellicht een indicatie voor de verergerende crisis in de eurozone. Interessant is dat het Verenigd Koninkrijk tegen deze trend ingaat met een overgrote meerderheid van fabrikanten die investeert in duurzame groei ten faveure van kostenbesparingen.
  • Producten blijken bepalend als het op groei aankomt aangezien innovatie (63 procent) en diensten met toegevoegde waarde (58 procent) hoger worden gewaardeerd dan uitbreiding in opkomende markten (42 procent) – waarbij productinnovatie significant hoger scoort in de automotive (78 procent) en high-tech elektronica (75 procent) industrie.
  • Strategieën voor het beheersen van kosten zijn verschoven van de fabriek naar de supply chain. Het optimaliseren van productieprocessen is een kostenprioriteit voor slechts 11 procent van de fabrikanten. Dat geeft aan dat bezuinigingen zijn uitgeput, terwijl het reduceren van het aantal leveranciers (77 procent) en verkorten van de supply chain (55 procent) de hoogste scores krijgen.
  • De whitepaper richt zich ook op criteria voor innovatie. Deelnemers geven aan dat snellere bedrijfsprocessen (85 procent), toegang tot real-time informatie (60 procent) en verbeterde samenwerking (60 procent) hierin belangrijk zijn. Echter claimt 60 procent van de fabrikanten dat hun systemen niet voorzien in snelle en goed geïnformeerde besluitvorming – die nodig is om te innoveren. 35 procent vindt dat mobiele en sociale netwerken cruciaal zijn voor het veranderingsproces.
  • Vooruitkijkend naar de komende drie jaar is snelheid een belangrijk punt in de groeistrategieën van fabrikanten. Sneller reageren op vereiste veranderingen, met name in de ruimtevaartindustrie (71 procent) en high-tech elektronica (78 procent) en het stroomlijnen van processen om operational excellence te bereiken (72 procent) staan bovenaan het verlanglijstje van fabrikanten. Meer gedetailleerd inzicht (58 procent) en verbeterde samenwerking (42 procent) domineren de ERP-behoeften op de korte en middellange termijn.

“De huidige economische tegenwind heeft fabrikanten minder groei gebracht en werpt nieuwe uitdagingen op om te concurreren op mondiale schaal”, aldus Pierfrancesco Manenti, Head of IDC Manufacturing Insights, Europe, Middle East & Africa. “Terwijl actief beheer van kosten belangrijk blijft, kunnen bedrijven alleen onderscheidend zijn door met producten en diensten te innoveren. Slimmere processen en IT-systemen vertegenwoordigen een substantiële bron van besparingen, differentiatie en flexibiliteit om zo te helpen weloverwogen beslissingen te nemen en een sterke basis neer te zetten om innovatie te bevorderen.”“Met een groot deel van de productiekosten die de afgelopen drie jaar al zijn geschrapt, moeten fabrikanten nu product- en procesinnovatie echt omarmen als een middel om te concurreren”, aldus Andrew Kinder, director product marketing bij Infor. “Deze hernieuwde focus op innovatie vereist een verandering in de manier waarop fabrikanten werken en vraagt om innovatie op proces- en technologieniveau zodat men gezamenlijk snel toegang kan verkrijgen tot data en flexibiliteit die nodig is om de juiste producten en diensten tijdig te leveren.”# # #[1] Het onderzoek werd in oktober 2011 uitgevoerd onder de 378 fabrikanten in de industrieën: automotive, industrial machinery, high-tech elektronica, lucht- en ruimtevaart in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Brazilië, Australië, China, India, Japan, Qatar, Saudi-Arabië, Verenigde Arabische Emiraten en Rusland.