Als het over het afgelopen jaar gaat, dan gaat het over minder fraude in de webwinkels via verschillende aanbieders van webwinkelsoftware. Er zijn veel websites waar men voor weinig geld een eigen webwinkel aan kan bieden. Maar zo verkochten fraudeurs soms artikelen van tientallen tot honderden euro’s. Er werden bijvoorbeeld iPads verkocht, maar nooit geleverd. Als consument kan hier weinig aan gedaan worden.
Gegevens van de verkoper zijn beschermd en het geld is niet zo eenvoudig terug te krijgen. De webwinkelsoftware-aanbieders worden zelf steeds minder snel getroffen indien hun software gebruikt wordt voor fraude maar krijgen wel de reputatie dat hun shops niet te vertrouwen zijn. Er is veel concurrentie en een verkeerde reputatie kan daarom ook direct grote invloed hebben op het resultaat. Er worden steeds meer punten gecontroleerd waardoor er meer bekend wordt over de nieuwe klanten. Er zijn vaak aanmeldingen voor webwinkels waar men zich zorgen over maakt, maar het automatische systeem haalt deze mensen er uit. De overheidsinstanties zijn nu ook actiever, maar ook de consumenten zijn scherper geworden om te kijken waar dat zij iets gaan kopen. Hierdoor is er minder fraude met webwinkels.