Een van de voordelen als je achter loopt op Amerika, is dat je goed kan kijken naar de trends en wat doorzet en wat niet. Uiteraard zet niet alles door (zoals Foursquare = kort gezegd, inchecken op locaties waar je aanwezig bent) maar de grote lijnen zeker. In 2011 was Nederland nog niet klaar om echt social te gaan, maar ik verwacht dat 2012 het jaar zal zijn waarin dit verandert, waarom?
Facebook vs Hyves
Jarenlang heeft Nederland kunnen genieten van Hyves (5 mln gebruikers in sept 2011), maar dat platform zal dit jaar zonder meer voorbij gestreefd worden door Facebook(4,6 mln gebruikers in sept 2011) (in , qua gebruikers en qua minuten dat de bezoekers op Facebook rondbrengen. Dit is vooral belangrijk op het gebied van acceptatie door een wat ouder doelgroep. Hyves heeft altijd een beetje het imago gehad van een wat speelser platform voor een jonger publiek en daardoor hebben veel bedrijven Hyves links laten liggen. Dit image heeft Facebook zeker niet waardoor ook een meer volwassen publiek regelmatig gebruik maakt van dit platform. De volgende stap zal zijn dat dit publiek verwacht dat bedrijven, ook kleinere, zich op Facebook presenteren en ook via dit platform aanspreek baar zijn. Dit dwingt bedrijven om serieus met Facebook om te gaan.
Google+
Dat Google+ al een grote speler wordt in 2012 geloof ik niet maar wat wel zeker is,is dat Google+ eraan zit te komen (dus zeker 2013). Nu zorgt Google er al voor dat elk bedrijf en persoon wereldwijd (dus ook Nederland) zal weten wat Google+ is. Google plaats zijn G+ symbol nu al overal waar het maar mogelijk is en viceversa. Je kan nu bijvoorbeeld in gmail circle functionaliteit vinden wat oorspronkelijk uit Google+ komt. Met circles kan je groepen aanbrengen in je publiek zoals leads, klanten, leveranciers, partners etc. Als Google vervolgens zijn lang verwachte GDrive hieraan zou koppelen (bestanden opslag), heb je meteen een tool om sociaal gezien bestanden te delen tussen groepen. Google+ zal binnen het Google platform een wisselwerking aangaan met alles maar het belangrijkst
LinkedIn is langzaam maar zeker groter en groter aan het worden in zakelijk Nederland (in nov meer dan 3 miljoen gebruikers). Ongemerkt leggen de professionals hun netwerken en verbanden aan tussen verschillende personen en organisaties en geven steeds meer van zichzelf bloot. LinkedIn is al langere tijd ontdekt door recruitment organisaties maar het zal zich steeds meer gaan profieleren als platform voor lead generatie en B2B verkoop. LinkedIn als communicatie platform zal dit jaar nog een minder belangrijke rol spelen, al kunnen organisaties wel gebruik maken van het platform om meer te leren van hun klanten.
Nederland is niet echt een Twitterland per se al heeft het wel een plek veroverd. Nieuwsmedia gebruikt het veel en je ziet zelf combinaties van een tweet met een voicebericht (je kan een voicebericht tweeten naar BNR Radio
Amerika is dit al veel meer gemeen goed en het is de vraag of dit ook echt aanslaat in Nederland.
Dit is waar bovengenoemde (o.a.) samenkomt voor een organisatie. De trend voor 2012?
- Er zal meer gesproken worden over bedrijven en instellingen op Facebook, Twitter en Google+. Het woord dus steeds belangrijker om dit in de gaten te gaan houden, ook voor kleinere organisaties. Zorg er dus voor dat het social profiel van een relatie vastgelegd gaat worden
- Relaties van bedrijven verwachten (nog) niet dat er veel 1 op 1 (met een publiek) gecommuniceerd zal worden via social media. Grotere merken doen dit al intensief maar het is nog niet wat de gemiddelde klant verwacht wordt.
- Aanwezigheid van bedrijven op social media. Dit zal vanaf 2012 wel verwacht worden. Was het voorheen een aangename verassing om een Facebook pagina over een wat kleiner bedrijf te vinden, eind 2012 zal het precies andersom zijn.
Michael Huisintveld
ABCrm