Het Japanse bedrijf Fujitsu is onlangs met een eigen Customer Relationship Management (CRM) oplossing gekomen. De organisatie besloot tot het ontwerpen van deze oplossing nadat zij op zoek was naar een dergelijk systeem voor haar eigen bedrijf. Nadat zij verschillende CRM-systemen met elkaar hadden vergeleken op prijs en functionaliteit, werd de beslissing genomen om met een eigen softwareoplossing te komen.
Er zij veel bedrijven die CRM-systemen in hun bedrijf implementeren. Dit is tegenwoordig een van de populairste manieren om Software as a Service (Saas) te gebruiken, de meest gebruikte vorm van cloud computing. Vele organisaties hebben zich dan ook op de productie van CRM-systemen geworpen, maar Fujitsu kwam tot de conclusie dat zij het beter zelf kon doen.
Nu is het de vraag of de oplossing van Fujitsu kan concurreren met al bestaande CRM-systemen. CloudPro vroeg Laurent Lachal, senior analyst bij Ovum, om zijn mening. Hij voorziet voor Fujitsu wel enkele problemen.
‘In de hoedanigheid van service provider is Fujitsu sterk in Japan, maar daarbuiten is het niet zo bekend’, zo geeft Lachal aan. Hij vindt wel dat deze situatie de laatste jaren verbeterd is door de vergroting van Fujitsu’s internationale operaties. Verder vind Lachal dat Fujitsu enigszins laat is met haar CRM-systeem. ‘Ze zijn laat, absoluut. Toch denk ik dat het een relatief kleine markt is.’
Lachal is vooral van mening dat men moet afwachten hoe Fujitsu het gaat doen. De release van het nieuwe CRM-systeem staat gepland voor het begin van 2012.