Tijdens de rondetafeldiscussie op de Storage Expo waren computable-experts het over eens dat big data onderdeel zou worden van het bedrijfsproces. Het gaat hierbij om: Bart Sjerps (advisory technology consultant bij EMC), Kees Groeneveld (sr. partner/directeur van Xperts-4U BV Content2context), Friso van Vollenhoven (consultant bij Xebia) en Johan van der Kooij (sr. consultant bij Incentro). De experts waren allemaal van mening dat big data kansen biedt voor de toekomst. Ze verschilden wel van mening over de vraag of de analyse van big data vooral gestimuleerd moet worden vanuit teksttechnologie, open source of een framework als Hadoop.
“Vroeger draaide big data in het hoekje van een datacenter en lag het regelmatig plat’, zegt Sjerps. ‘Nu begint het onderdeel te worden van het bedrijfsproces.’ Van der Kooij vult hem aan: ‘Het gaat er tegenwoordig om wat je met de data doet. Big data wordt een soort marktstandaard, net als Hadoop.”
De experts waren verder van mening dat big data als term niet helemaal voldoet. Volgens hen ging het niet alleen maar om grote bestanden of de groeiende berg van data, maar big data wordt vooral als term gebruikt om aan te duiden dat data op het moment dat ze ter beschikking zijn, real-time geanalyseerd moeten kunnen worden. Als voorbeeld worden social media genoemd, die bedrijven graag direct willen analyseren om een product of klantvraag op af te stemmen.
Deze analyses moeten altijd beschikbaar zijn, vanwege het feit dat bedrijven steeds zwaarder gaan leunen op dergelijke informatie. Big data wordt dan ook bedrijfskritisch en dat houdt in dat organisaties moeten veranderen. “Bedrijven moeten investeren in de kennis van de eigen mensen”, zei Van Vollenhoven. “Dan kunnen ze met big data gaan werken. Persoonlijk raad ik ze dan aan om een open source-platform neer te zetten, zodat zij kennis kunnen gaan opbouwen.”
Plas beaamde dat, maar riep een ieder wel op om voorzichtig te zijn. “Bedrijven moeten goed classificeren waar iets onder valt. Tegenwoordig werken we met intelligente algoritmes, waarbij zelfs Google nog ver achterblijft. Zorg dat je niet te snel gaat, anders ga je kopje onder. Er zijn al genoeg mensen verdronken in een kanaal van een halve meter diep.”